با ما در ارتباط باشید: 0314566
مدت زمان مطالعه: 21 دقیقه
هرس محتوا یا content pruning چیست و اهمیت آن در سئو

وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها همیشه به دنبال استراتژی‌های کاربردی و موضوعات جذاب برای تولید محتوای جدید هستند. این در حالی است که تمرکز بر بهینه‌ کردن محتوای موجود در سایت نیز بسیار مهم است. وجود تعداد زیادی پست و صفحه با عملکرد پایین در وب‌سایت، وجهه خوبی برای کسب‌وکارهای اینترنتی ندارد. چرا که محتوا‌های قدیمی، مشابه یا ضعیف، باعث افت رتبه سایت در نتایج جستجو می‌شوند. راهکار جلوگیری از بروز این مشکلات، هرس محتوا یا content pruning است. چه نگارش محتوای مورد نیازتان را خودتان انجام دهید یا از خدمات تولید محتوای شرکت‌های مختلف استفاده کنید، به هر حال هرس محتوا ضروری است.

Content pruning شباهت بسیاری با باغبانی دارد. در باغبانی با بریدن شاخه‌های خشک و مرده درختان، شرایط بهتری برای رشد شاخه‌های سالم به وجود می‌آید. اما سوال این است که هرس محتوا چیست؟ چگونه می‌توان مطالب ضعیف سایت را شناسایی کرد؟ از چه تکنیک‌هایی برای بهبود این مطالب استفاده می‌شود؟ حذف یا اصلاح مقاله؟ کدام یک برای سایت ما بهتر است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه content pruning و یافتن پاسخ پرسش‌های مطرح شده در ادامه با پونه مدیا همراه باشید.

هرس محتوا چیست؟

هرس محتوا یا همان content pruning در واقع نوعی تجزیه و تحلیل محتوای موجود در سایت است. در حین انجام این فرایند، روی محتوایی تمرکز می‌شود که عملکرد ضعیفی دارد. برای درک بهتر این موضوع یک کسب‌وکار اینترنتی قدیمی را در نظر بگیرید که مدت‌ زیادی از فعالیت آن می‌گذرد. چنین وب‌سایتی شامل صفحات متعددی است که در هیچ کدام از آن‌ها کلمه کلیدی خاصی وجود ندارد. این صفحات علاوه بر نداشتن جذابیت برای مخاطب باعث کاهش اعتبار کلی سئو سایت خواهند شد. اینجاست که هرس محتوا اهمیت پیدا می‌کند. از جمله اقداماتی که در هنگام هرس محتوا باید صورت گیرد، عبارتند از:

  • تشخیص و تغییر صفحاتی با ترافیک یا نرخ تبدیل کم
  • شناسایی و بهبود صفحاتی با محتوای بی‌کیفیت و تکراری
  • شناسایی و تغییر مقالات قدیمی یا نامرتبط به کسب‌وکار اینترنتی مورد نظر

هدف از انجام این اقدامات خلاص شدن از شر صفحات غیر کاربردی است. بدین ترتیب تنها محتواهای به‌روز، غنی و مرتبط با حوزه کاری سایت به کاربران نمایش داده می‌شوند. گوگل، محتوای جدید، یونیک و باکیفیت را می‌پسندد و به آن رتبه خوبی می‌دهد. بنابراین هرس کردن محتوای سایت را می‌توان یکی از بهترین استراتژی‌های برای سئو دانست.

چرا باید محتوای خود را هرس کنیم؟

هرس محتوا یا content pruning به معنای حذف محتوا‌های کم ترافیک و ضعیف است. بنابراین با انجام این کار، صفحات دیگر شرایط لازم برای رشد و درخشیدن کافی را دارند. هرس محتوا به بهبود کیفیت مطالب وب‌سایت و همچنین بهبود جایگاه آن در میان نتایج جستجو کمک می‌کند. با این وجود، اقدامات مورد بحث فواید دیگری نیز به همراه دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انتشار محتوای باکیفیت، تجربه کاربری مخاطب را در هنگام مرور وب‌سایت شما بهبود می‌بخشد. مطمئنا هیچ کسی دوست ندارد که کاربران به صفحات مربوط به خدمات یا محصولات ناموجود (صفحات 404) بروند. همچنین مراجعه کاربران به صفحات حاوی اطلاعات منسوخ شده و تاریخ مصرف گذشته نیز خواسته هیچ کسب‌وکار آنلاینی نیست. این صفحات برای بیزینس‌های اینترنتی فایده‌ای نداشته و حتی باعث دلزدگی مخاطبان از سایت آن‌ها می‌شوند.

در ضمن، محتواهای قدیمی نیز توسط ربات‌های خزنده موتورهای جستجو بررسی می‌شوند. این بررسی‌ها زمان زیادی به طول می‌انجامند. لذا با حذف صفحات قدیمی و غیرکاربردی می‌توان در زمان موتورهای جستجو صرفه‌جویی کرد. حذف محتوا‌های تکراری نیز یکی دیگر از مزایای هرس محتوا به حساب می‌آید. اگر مدت زمان زیادی را صرف نگارش محتوا برای یک سایت کنید، به احتمال بالا مقالاتی مشابه با قبل ایجاد خواهید کرد. در صورتی که تعداد مقالات مشابه درباره یک موضوع خاص در سایت زیاد باشد، این مقالات به جای رقابت با دیگر سایت‌ها، با خودشان برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل به رقابت می‌پردازند. به این اتفاق که باعث افت رتبه کسب‌وکار اینترنتی می‌شود، هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) می‌گویند.

معیارهای هرس محتوا

همنوع خواری کلمه کلیدی چیست؟

هرس کردن منظم محتوا‌ها به شما به عنوان صاحب کسب‌ وکار اینترنتی یا وبمستر احساس آرامش بیشتری می‌دهد. وجود تعداد بسیار زیادی محتوا قدیمی در سایت اصلا خوب نیست. با حذف، اصلاح یا ادغام مطالب قدیمی به طور قطع می‌توان فرصت‌های تجاری متعددی به دست آورد. همچنین دیگر میزان فروش بیزینس‌های آنلاین به دلیل مراجعه کاربران به صفحات اشتباه کاهش نخواهد یافت.

با توجه به این توضیحات با قاطعیت می‌توان گفت که content Pruning باید بخشی از استراتژی تولید محتوای همه کسب‌وکارهای اینترنتی در نظر گرفته شود. در واقع فرایند شناسایی، حذف یا ویرایش مطالب قدیمی و ضعیف یک سایت، برای صاحبین بیزینس‌ها، مخاطبان و حتی موتورهای جستجو معامله‌ای برد-برد به شمار می‌آید. در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توان از شر محتوا‌های قدیمی و ضعیف خلاص شد.

فرایند هرس محتوا چگونه است

هرس محتوا یا content pruning یکی از جنبه‌های اصلی سئو محسوب می‌شود و تاثیر قابل توجهی در بهبود جایگاه سایت در میان موتورهای جستجو دارد. بهترین راه برای پیدا کردن صفحاتی که نیاز به هرس دارند، استفاده از ابزار سرچ کنسول است. برای این منظور پس از وارد شدن به این ابزار به قسمت performance و سپس Pages مراجعه کرده و صفحات سایت خود را بر اساس impression کم تا زیاد مرتب کنید. سپس به سراغ صفحاتی با ایمپرشن یک بروید؛ این صفحات بهترین نقاط برای شروع هرس محتوایی هستند.

این صفحات را مورد بازبینی قرار داده و دلیل تنها یک بار نمایش داده شدن آن‌ها در نتایج جستجو را دریابید. آیا محتوای ضعیفی دارید؟ آیا زامبی پیچ است؟ آیا تگ محصولی است که هیچ کلمه کلیدی را پوشش نمی‌دهد؟ آیا یک صفحه اضافی از قالب وردپرس سایت است؟ این بررسی‌ها را تا هنگام رسیدن به صفحات ارزشمند سایت ادامه دهید. تک تک صفحات موجود در سرچ کنسول را باز کرده و بر اساس وضعیت هر کدام تصمیم‌گیری کنید. پس از شناسایی محتوا‌های قدیمی یا ضعیف نوبت به اصلاح یا ویرایش آن‌ها می‌رسد. راه‌های زیادی برای این منظور وجود دارد که در این بخش برخی از آن‌ها را شرح داده‌ایم.

جمع آوری داده ها و ایجاد یک نمای کلی

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط وبمستر گوگل بسیار مهم هستند و باید از آن‌ها نهایت استفاده را برد. وبمستر گوگل اطلاعاتی نظیر نرخ بازدید، نرخ تبدیل و غیره را در اختیار صاحبین بیزینس‌های اینترنتی یا مدیران وب‌سایت‌ها قرار می‌دهند. این داده‌ها در تصمیم‌گیری برای هرس محتوا بسیار مفید هستند.

البته تنها بررسی اطلاعات گوگل آنالیتیکس کافی نیست، بلکه شما به عنوان صاحب یا مدیر یک وب‌سایت باید به بررسی محتوا صفحات خود از جنبه‌های مختلف بپردازید. برای مثال چک کنید که آیا صفحه مورد نظر شما حاوی لینک‌های مرده است؟ در صورت وجود چنین لینک‌هایی باید آن‌ها را اصلاح کنید.

اگر یکی از پست‌های شما رتبه خوبی در نتایج جستجو ندارد، می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک گذاشته یا برای مخاطبانتان ایمیل کنید. بدین ترتیب پست یاد شده بازدید خوبی به دست خواهد آورد. سئو و یافتن مطالب از طریق نتاج جستجو در گوگل تنها یکی از شیوه‌های توزیع محتوا است. شما می‌توانید مطالب کمتر دیده شده ولی جالب و مفید خود را از راه‌های دیگر به مخاطبان نشان دهید.

در صورتی که محتوایی از جنبه‌های مختلف عملکرد ضعیفی دارد، باید آن را اصلاح کرد. برخی محتواها با وجود داشتن مطلب خیلی خوب، رتبه خوبی در میان موتورهای جستجو ندارند. علت این امر می‌تواند عدم لینک‌دهی سایر صفحات به مقاله مورد اشاره باشد که باید به آن رسیدگی شود. همچنین می‌توان محتوای مورد نظر را کلا مورد بازبینی قرار داد یا آن را در صورت لزوم پاک کرد. 

اهداف و معیارها

بسیار مهم است که معیارهای مشخص و واضحی برای ایجاد هر صفحه از وب‌سایت خود داشته باشید. برای تعیین اهداف و معیارهای هرس محتوا یا content pruning باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا این صفحه به منظور کسب رتبه بالا برای یک کلمه یا عبارت کلیدی ساخته شده است؟ برای چه کلمات کلیدی؟ چه مدت زمانی از ساخت صفحه گذشته است و چه نتیجه‌ای از آن بدست آمده است؟
  • آیا این صفحه با هدف دعوت به خرید و ارائه توضیحات به مشتریان ایجاد شده است؟ آیا نتیجه خوبی به همراه داشته است؟ مدت زمان ماندگاری مخاطبان در این صفحه چند ثانیه است؟ آیا این صفحه تجربه کاربری (UX) خوبی را برای مشتریان به وجود می‌آورد؟

برای هر صفحه فکر کنید که آیا معیارها و اهداف تعیین شده با یکدیگر مطابقت دارند یا خیر. اگر معیارها هدف را برآورده نمی‌سازند، باید صفحه را بهبود داده یا با صفحه دیگری جایگزین کنید. در این شرایط از خود بپرسید که آیا هنوز هم این هدف برای کسب‌وکار من کارآمد است؟

در صورتی که سایت شما حاوی پست‌ها، صفحات فرود و پست‌های وبلاگی بسیاری باشد، این فرایند خسته‌کننده و طولانی خواهد بود. در این شرایط بهترین کار این است که کارها را اولویت‌بندی کرده و کلمات کلیدی با اهمیت بیشتر را مشخص کنید. در وهله اول باید روی صفحات مرتبط با کلمات کلیدی مهم‌تر تمرکز کرد. هرس محتوا کاری نیست که در مدت زمان کوتاهی به اتمام برسد؛ بنابراین باید آن را به گام‌های کوچکتر تقسیم کرده و مرحله به مرحله پیش رفت.

لینک سازی داخلی و بررسی صفحات یتیم

بهترین نقطه برای شروع ویرایش یا حذف مطالب ضعیف یا قدیمی را می‌توان بررسی تعداد لینک‌های داخلی یک پست یا صفحه به شمار آورد. محتوایی که هیچ لینک داخلی به آن اشاره نمی‌کند، محتوای یتیم نام دارد. اما به نظر شما چرا یافتن مطالب یتیم، نقطه شروع خوبی برای هرس محتوا است؟ اگر پس از نگارش یک مطلب به آن لینکی نداده‌اید، احتمالا شامل یکی از موارد زیر می‌شده است:

  • متن برای شرایط خاصی نوشته شده و تاریخ مصرف کوتاه مدتی دارد. (یک اطلاعیه کوچک، مطلبی مرتبط با اخبار)
  • یک پست عالی نبوده است.
  • مطلب مورد نظر ترافیک زیادی دریافت نکرده است.
  • مطلب مورد نظر رتبه خوبی در میان نتایج جستجو بدست نیاورده است.

با بررسی موارد بالا متوجه می‌شوید که آیا باید پست‌های یتیم را نگه دارید یا زمان هرس آن‌ها فرا رسیده است.

هرس محتوا (بهینه کردن محتوا یا حذف محتوا یا مخفی کردن محتوا)

مسئله مهم در هرس محتوا یا content pruning تصمیم‌گیری درباره اقدامات لازم در مورد پست‌های قدیمی یا ضعیف است. با بررسی هدف از ایجاد هر صفحه متوجه خواهید شد که به کدام کار نیاز دارد؟ بهبود، حذف یا پنهان کردن؟ برای تصمیم‌گیری در این رابطه باید اطلاعات محتوای مورد نظر خود را در یک فایل اکسل وارد کنید:

  • عنوان: آیا عنوان صفحه دقیق است؟ آیا امکان بهبود آن وجود دارد؟ آیا پیام را به درستی انتقال می‌دهد؟
  • آدرس اینترنتی URL: آیا لینک صفحه به تغییر نیاز دارد؟ برای مثال آیا لینک یک محتوای سبز به درستی ایجاد شده است؟
  • نویسنده: آیا مطلب مورد نظر را یک کارشناس یا متخصص نوشته است؟ آیا نویسنده مطلب هنوز برای شرکت شما کار می‌کند؟
  • تاریخ انتشار: اطلاع از تاریخ انتشار برای محتوا‌هایی که می‌توانند یا باید به‌روز شوند (یعنی خبری نیستند)، مهم است.
  • تعداد بازدید صفحه: این پارامتر محتوا‌هایی را که تا پیش از این ترافیک دریافت می‌کرده‌اند، اما در حال حاضر چنین نیست را مشخص می‌سازد.
  • تعداد کلمات: معمولا بهتر است که مطالب اولیه حاوی حداقل 1500 الی 2000 کلمه باشند. البته تعداد کلمات متناسب با موضوع و نوع محتوا متغیر است. هر چند که گوگل اخیرا در اطلاعیه‌ای عنوان کرده است که تعداد کلمات برای سئو چندان مهم نیست.
  • لینک‌ها: آیا صفحه به منابع خارجی معتبر لینک دارد؟ چند لینک داخلی برای محتوا وجود دارد؟
  • معیارهای Trust Flow و Citation Flow: این معیارها به تعداد بک‌لینک‌ها و میزان اعتبار آن‌ها اشاره دارند و معمولا به صورت روزانه آپدیت می‌شوند.

با بررسی موارد مطرح شده در بالا متوجه خواهید شد که باید محتوا خود را حذف کنید یا اصلاح. در این مرحله می‌توانید از کارشناسان سئو و تولید محتوا کمک بگیرید. در این بخش نحوه اجرای این فرایندها یعنی بهبود، حذف و مخفی کردن را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بهتر کردن کیفیت محتوا هنگام هرس محتوا

یکی از بهترین راهکارها برای هرس محتوا، بهبود محتوا‌هایی است که با وجود فراموش شدن پتانسیل بالایی دارند. برای مثال ممکن است که مدتی قبل یک پست وبلاگ با کیفیت بالا نوشته باشید، اما به دلیل اولویت‌های دیگر خود آن را فراموش کرده‌اید. اکنون زمان بهبود چنین پستی فرا رسیده است. همچنین در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، محتوای شما نیاز به بازنویسی دارد:

  • افت ترافیک یا رتبه‌بندی صفحه به ویژه در زمان نزدیکی آپدیت اصلی گوگل
  • کاهش تعامل بازدیدکنندگان
  • قرارگیری صفحه در رتبه بین 5 تا 10 و به‌روزرسانی به منظور کسب رتبه‌های برتر
  • عدم جذب لینک خارجی جدید
  • جذاب نبودن
  • ایندکس نشدن
  • عدم ایجاد نرخ تبدیل

سخت‌ترین نوع هرس محتوا، بازنویسی است، زیرا باید محتوا را از صفر تا صد مورد بازنویسی قرار داد. شما باید متن صفحه مورد اشاره را بازخوانی کرده و نکات مفید جدیدی را به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که حداکثر حدود 20 الی 25 درصد متن به تغییر نیاز دارد. افزودن تصاویر و ویدیوهای مرتبط نیز در بهبود کیفیت پست فراموش شده نیز موثر است. همچنین باید لینک این صفحه را در سایر مطالب مرتبط آن قرار دهید.

مراحل هرس محتوا

حذف محتوا هنگام هرس محتوا

حتما پاک کردن اعلان‌ها و اطلاعیه‌های قدیمی وبلاگ سایت را در دستور کار خود قرار دهید. برای مثال فرض کنید که در نوروز 1398 به مناسب برنامه‌های ویژه فروش و تخفیف محصولات خود مقاله‌ای نوشته‌اید. آیا این پست هنوز هم باید در سال 1403 در وبلاگ شما وجود داشته باشد؟ قطعا نه!

 به طور کلی محتوا‌هایی با شرایط زیر نیاز به پاک کردن دارند:

  • مطالب بد نوشته شده، پر از ایرادهای نگارشی و غلط‌های املایی
  • مطالبی نامرتبط با موضوع کسب‌وکار و نیاز کاربر
  • مطالب تکراری
  • مقالات دزدیده شده یا سرقت ادبی
  • محتواهایی با تاریخ مصرف کوتاه مدت
  • صفحاتی با بازدیدکننده نزدیک صفر

البته پیش از شروع هرس محتوا یا content pruning باید خوب فکر کنید. شاید ادغام دو مطلب ضعیف با یکدیگر بهتر از پاک کردن آن‌ها باشد. در صورت حذف یک پست، حتما لینک آن را از سایر صفحات سایت نیز بردارید. لینک‌های شکسته و مرده یکی از رایج‌ترین و مخرب‌ترین اشتباهات در سئو هستند. مطمئنا کلیک کردن مخاطبان روی صفحه‌ای که وجود ندارد، مورد علاقه هیچ مدیر یا صاحب سایتی نیست.

پنهان کردن محتوا هنگام هرس محتوا

گاهی اوقات یک صفحه فرود که به طور مستقیم جهت افزایش فروش و آگاهی مخاطبان طراحی شده است، با یک پست عمومی‌تر رقابت می‌کند. برای صاحبین کسب‌وکارهای اینترنتی نمایش صفحات فرود نسبت به پست‌های عمومی‌تر اهمیت بیشتری دارد. برای این منظور می‌توانید از تگ‌های پنهان کردن (Noindex) کمک بگیرید. 

محتوای سایت را هر چند وقت یکبار باید هرس کرد؟

پاسخ این پرسش به کیفیت محتوا و دفعات به‌روزرسانی هر سایت و همچنین تعداد مطالب منتشر شده در آن بستگی دارد. پروسه هرس کردن محتوا باید به طور مداوم انجام شود. در واقع فرایند content pruning را باید در لیست کارهای خود قرار داده و آن را به صورت منظم اجرا کرد.

به طور کلی به شما توصیه می‌کنیم که عملیات هرس را برای وب‌سایت‌هایی با حداکثر 1000 صفحه هر شش ماه یکبار انجام دهید. این در حالی است که برای وب‌سایت‌هایی با بیش از 1000 صفحه، هر سه ماه یکبار هرس کردن مفید است. این کار در به‌روز نگه داشتن سایت و در عین حال بهبود رتبه و تجربه کاربری سایت موثر است.

کسب‌وکارهای اینترنتی با حجم پایین‌تر ممکن است که تنها به هرس سالانه نیاز داشته باشند. با این وجود، وب‌سایت‌های کوچک را نیز باید به صورت منظم بررسی کرد تا فاقد مطلب ضعیف یا قدیمی باشند. در ضمن، نوع مطلب منتشر شده در سایت نیز بر تعداد دفعات content pruning تاثیر می‌گذارد. برای مثال سایت‌های خبری باید مطالب خود را بیشتر از سایرین آپدیت نگه دارند.

همچنین اگر از تحقیق کلمات کلیدی جهت یافتن کلمات پرترافیک استفاده کنید، تعداد دفعات هرس کم و بازه زمانی انجام این فرایند افزایش خواهد یافت. دلیل این امر نگارش محتوا مطابق یک استراتژی برنامه‌ریزی شده و منسجم است.

آیا از دیدگاه گوگل هرس محتوا فعالیت مفیدی است ؟

بله، هرس محتوا یا content pruning از دیدگاه گوگل فعالیتی مثبت و ثمربخش محسوب می‌شود. با اجرای عملیات هرس روی محتوا خود به ربات سئو گوگل این حس مثبت را القا می‌کنید که یک خانه‌تکانی اساسی در راه است. در واقع این امر نشان می‌دهد که وضعیت سئو سایت شما نسبت به گذشته به مراتب بهبود یافته و ترافیک بیشتری دارید.

بر طبق نظر جان مولر، یکی از کارشناسان برجسته حوزه سئو، ربات‌های گوگل مطالب را همانطور که دریافت می‌کنند، رتبه‌بندی می‌نمایند. اگر در سایت تعدادی زیادی صفحه با محتوای تقریبا مشابه وجود داشته باشد، آن‌ها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. درست مانند بچه‌هایی که برای کسب جایگاه اول در صف با یکدیگر رقابت می‌کنند. در نهایت بچه‌ زرنگ‌تر از همه در جلوی صف می‌ایستد.

با این وجود، content pruning باید به گونه‌ای انجام شود که آسیبی به سلامت سایت شما نرساند. مثال زیر می‌تواند درک اهمیت این موضوع را برای شما آسان‌تر کند. برای مثال بریدن شاخه‌های اشتباه یک گیاه آپارتمانی یا عدم رعایت نکات بهداشتی در حین هرس می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به آن گیاه برساند. در هنگام هرس محتوا نیز همین شرایط حاکم است. زمانی که مجبور به حذف صفحه‌ای از سایت خود هستید، باید کاربران را به صفحه دیگری بفرستید یا توسط پیامی علت حذف آن را توضیح دهید.

با بررسی مستمر سئو سایت می‌توان از ایجاد خطا در صفحات یا کاهش بازدید سایت پس از هرس کردن جلوگیری کرد. اگر در زمینه content pruning تسلط کافی ندارید، از راهنمایی‌های بهترین مشاور سئو، همچون کارشناسان سئو پونه مدیا کمک بگیرید. پیش از شروع این فرایند لازم است که دستی به سر و روی سایت خود بکشید و رابط کاربری آن را قوی کنید. شاید نیاز به طراحی جدید باشد. کارشناسان پونه مدیا برای تشخیص لزوم اعمال چنین تغییراتی به شما کمک خواهند کرد.

جمع بندی

هرس محتوا یا content pruning راهی موثر و مفید برای بهبود کیفیت هر وب‌سایتی است. با نگاهی موشکافانه به محتوا‌های موجود در وب‌سایت خود درخواهید یافت که برای بهبود نمونه‌های ضعیف چه اقداماتی باید انجام دهید. این فرایند به بیزینس‌های آنلاین کمک می‌کند که تغییرات مناسب و رو به رشدی را روی صفحات خود اعمال کرده و استفاده بهینه‌تری از نرخ خزش (crawl budget) داشته باشند.

در واقع هرس محتوا علاوه بر اینکه رتبه صفحات شما را در نتایج جستجو بهبود می‌دهد، موجب دسترسی آسان‌تر مخاطبان به مطالب بهتر نیز می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید به موفقیت طولانی مدت در عرصه تجارت آنلاین برسید، باید آنالیز منظم محتوا و اجرای عملیات هرس به بخشی جدایی‌ناپذیر از استراتژی سئوی شما تبدیل شود. اگر زمان، انرژی و تخصص کافی در زمینه تولید محتوای سئو شده ندارید، می‌توانید سفارش تولید محتوا سایت خود را به افراد حرفه‌ای در این حوزه بسپارید. 

5 از 5