با ما در ارتباط باشید: 0314566
پیلار و کلاستر چیست؟ محتوای خوشه‌ای و اهمیت آن در سئو

امروزه به دلیل رقابت زیادی که در عرصه‌های مختلف وجود دارد، هر کسب‌وکاری باید از یک استراتژی قوی و موثر برای بازاریابی دیجیتال بهره ببرد. دیجیتال مارکتینگ روی استفاده از ترفندها و کانال‌های دیجیتالی متعدد برای ارتباط با مشتریان، افزایش فروش و برندسازی تاکید دارد. بازاریابی محتوا یکی از مهمترین جنبه‌های دیجیتال مارکتینگ است؛ در واقع محتوا در جذب، حفظ و تبدیل کاربران به مشتریان واقعی تاثیر زیادی دارد. اما سوال این است که چگونه می‌توان یک محتوای جذاب، باکیفیت و منحصربه‌فرد نوشت؟ پاسخ این پرسش در استفاده از مدلی ساختاریافته و منظم برای تولید محتوا به نام پیلار (Pillar) و کلاستر (Cluster) نهفته است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که پیلار و کلاستر چیست و این ساختار محتوایی چه تاثیری در سئو سایت دارد.

امیدواریم، پس از مطالعه این مطلب با هرآن‌چه باید درباره کانتنت خوشه‌ای بدانید آشنا شده و ساختار صفحات سایت خود را متناسب با رفتار کاربران خود تغییر دهید. البته در صورتی که در ابتدای مسیر یادگیری هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در وهله اول با مفاهیم اولیه سئو آشنا شوید. بدین ترتیب به یک الگوی کاربردی برای یادگیری مفاهیم دست پیدا خواهید کرد.

Pillar cluster چیست و به چه دلیل به وجود آمده است

صفحه پیلار یا ستون: به یک محتوای جامع و عمیق درباره یک موضوع خاص در وب‌سایت Pillar می‌گویند. در واقع چنین محتوایی تمام جنبه‌های یک موضوع را پوشش داده و به تمام پرسش‌های کلیدی کاربران درباره آن مبحث پاسخ می‌دهد. از این محتوا به عنوان مرجع اصلی استفاده می‌شود.

صفحات کلاستر یا خوشه: این صفحات حاوی مطالبی مرتبط‌تر و عمیق‌تر درباره موضوع هستند و به بررسی جنبه‌های خاص‌تری نسبت به پیلار می‌پردازند. این صفحه‌ها باید به صفحه Pillar لینک شوند. این عمل به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که کلاسترها بخشی از یک موضوع کلی هستند.

 صفحه ستون چیست

موتورهای جستجو در پاسخ به تغییر رفتار کاربران الگوریتم‌های خود را تغییر داده‌اند. بنابراین دیگر بهینه‌سازی محتوا برای کلمات کلیدی یا استفاده از صفحاتی با محتوای بسیار طولانی برای کسب جایگاه برتر در نتایج جستجو کافی نیست! اینجا است که اهمیت استفاده از تکنیک‌های به‌روز نظیر تولید محتوای خوشه‌ای یا همان پیلار و کلاستر بیشتر مشخص می‌شود.  

با تغییر نحوه جستجوی کاربران و سیستم رتبه‌بندی گوگل، مدل پیلار کلاستر با همکاری دو شرکت Moz و HubSpot در سال 2016 معرفی شد. این دو شرکت بر اساس داده‌های موجود به این نتیجه رسیدند، این سبک جدید می‌تواند رضایت کاربران را بالاتر برده و رتبه سایت‌ها را در نتایج گوگل بهبود بخشد. به همین دلیل، امروزه بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین از مدل مورد بحث به عنوان یک استراتژی سئو و بازاریابی محتوایی موثر استفاده می‌کنند.

به طور کلی بسیاری از الگوریتم‌های گوگل از جمله مرغ مگس‌خوار و رنک برین قابلیت درک زمینه موضوعی پشت هدف جستجوی کاربر (Search Intent) را دارند. این الگوریتم‌ها از جستجوی مشابه استفاده کرده و بهترین نتایج را به کاربران نمایش می‌دهند. تکنیک تولید محتوای Pillar cluster به کسب‌وکارها و مدیران وب‌سایت‌ها کمک می‌کند که ساختاری متشکل از محتوای اصلی و کمکی را برای پاسخگویی به نیاز کاربران ایجاد کنند.

مدل پیلار و کلاستر؛ ایجاد ساختار محتوا بر اساس هدف کاربر

به طور کلی فهم هدف کاربر از جستجو مهمترین اقدامی است که الگوریتم‌های گوگل انجام می‌دهند. گوگل با درک نیت کاربر می‌تواند بهترین نوع نتیجه را در اختیار مخاطبان قرار دهد. مدل پیلار و کلاستر به وبمستران و متخصصان سئو کمک می‌کند که ساختاری متشکل از محتوای اصلی و کمکی برای پاسخگویی به نیاز کاربران تولید نمایند.

موتورهای جستجو از جمله گوگل با کمک لینک‌سازی داخلی می‌توانند رابطه بین مقالات و صفحات را پیدا کرده و صفحه‌های بیشتری را مرور کنند. همچنین استراتژی Pillar and Cluster در تولید محتوا یکی از بهترین تکنیک‌ها برای لینک‌سازی داخلی به شمار می‌رود. این روش باعث رتبه‌گیری صفحات باارزش و مرتبط سایت در زمان کوتاه می‌شود. البته از این استراتژی در لینک‌سازی خارجی نیز استفاده می‌گردد.

در واقعیت بسیاری از برندها بیش از یک زمینه تخصص دارند. تفکر درباره توسعه یک وب‌سایت حول این حوزه‌های موضوعی کلیدی (به جای صرفا کلمات کلیدی منفرد) روشی عالی برای شروع به خوشه‌بندی موضوعات است.

خوشه‌بندی موضوعی با سئوی معنایی ارتباط مستقیم دارد. بنابراین سازماندهی محتوای سایت به این روش، خوشه‌های معنایی ایجاد می‌کند که به کاربران درک عمیق و دقیقی از موضوع می‌دهد. این تکنیک به تولید محتوای باکیفیت کمک نموده و همچنین در بهبود امتیاز E-A-T گوگل موثر است.

Topic cluster یا تولید محتوای خوشه‌ای چیست؟

پیش از تغییر رفتار کاربران در جستجو و همچنین تغییر ساختار الگوریتم‌های گوگل، بسیاری از کاربران سعی می‌کردند که برای هر یک از صفحات سایت یا وبلاگ خود در یک کلمه کلیدی اصلی و خاص جایگاه بگیرند. در این شرایط کاربران نمی‌توانستند موضوعی را که به دنبال آن هستند، به سادگی پیدا کنند. همچنین در بسیاری مواقع صفحاتی با محتوای مشابه ایجاد می‌شد که کنیبالیزیشن یا همزادخواری را به همراه داشت. احتمالا بسیاری از صاحبین کسب‌وکارهای آنلاین با چنین مشکلاتی در صفحات سایت یا وبلاگ خود روبرو شده‌اند. استفاده از تکنیک تاپیک کلاستر یا تولید محتوای خوشه‌ای مشکل اشاره شده را تا حدود زیادی برطرف می‌نماید.

در هنگام ایجاد ساختار تاپیک کلاستر، موضوعات گسترده و ارزشمند که در کسب جایگاه بالا در نتایج جستجو اولویت دارند، انتخاب می‌شوند. سپس کانتنت‌های مرتبط با موضوعات اصلی بر اساس کلمات کلیدی خاص ایجاد خواهند شد. در نهایت، صفحات اصلی و کمکی از طریق لینک‌سازی با انکرتکست‌های مرتبط به یکدیگر متصل می‌گردند.

پیاده‌سازی مدل Topic Cluster برخلاف تصور بسیاری از سئوکاران و وبمستران پیچیده نیست. تنها کافی است که با مفاهیم اصلی تولید محتوا و اصول استراتژی محتوا آشنا باشید. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید از مدل تولید محتوای خوشه‌ای استفاده کنید. با شرکت در دوره‌های آموزشی تدوین استراتژی سئو، نحوه انتخاب معماری مناسب برای صفحات سایت را یاد گرفته و درباره تخصص‌گرایی محتوا اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد.

Pillar چیست؟ ستون‌های کاخ محتوای یک وبسایت

صفحات پیلار صفحاتی هستند که اطلاعات کلی درباره یک موضوع را در برمی‌گیرند. این صفحات که به آن‌ها ستون نیز می‌گویند، به طور کلی همه جوانب یک موضوع را پوشش می‌دهند. البته برای اینکه مخاطبان بتوانند اطلاعات بیشتری درباره موضوع مورد بحث در صفحه پیلار پیدا کنند، لینک‌هایی به سایر صفحات در آن گنجانده می‌شود.

به یاد داشته باشید که صفحه Pillar باید گسترده و جامع باشد. این صفحات تقریبا به تمام پرسش‌هایی که کاربر در مورد یک موضوع دارد، پاسخ می‌دهد؛ البته در این بخش‌های سایت پاسخ عمیقی به سوالات ارائه نمی‌شود.

صفحه ستون در مقابل صفحات خوشه

کلاستر چیست؟ محتوای کمکی برای پوشش کامل موضوعات مهم

صفحات کلاستر یا همان خوشه صفحه‌هایی هستند که به موضوعات جزئی‌تر و عبارات کلیدی طولانی‌تر می‌پردازند. در واقع در صفحه‌های Pillar به موضوعات کلی اشاره می‌شود، اما کاربران برای یافتن پاسخ عمیق‌تر پرسش‌های خود باید به صفحات Cluster مراجعه کنند. چرا که صفحه‌های کلاستر به موضوعات جانبی می‌پرازند و از پیلار به آن‌ها لینک وجود دارد.

در کلاسترها لینک‌سازی از نوع لینک‌سازی داخلی است و برای تکمیل ساختار تاپیک کلاستر، به پیلارها لینک داده می‌شود. به کلاسترها، صفحات کمکی نیز می‌گویند؛ زیرا این صفحه‌ها جنبه‌های بیشتری از موضوع اصلی را پوشش می‌دهند.  

مزایای استفاده از ساختار پیلار کلاستر در سئو

از آنجایی که استفاده از ساختار پیلار کلاستر مزایای بیشماری دارد، آن را می‌توان یکی از انواع معماری پرطرفدار وب‌سایت برای وب‌مستران و متخصصان سئو دانست. در ادامه با چند نمونه از فواید استفاده از ساختار مورد اشاره آشنا خواهید شد.

بهبود رتبه صفحات سایت

بهبود جایگاه صفحه اصلی یک سایت به رشد صفحات کلاستری که به آن‌ها لینک داده است نیز کمک می‌کند. این استراتژی امکان مدیریت محتوا بر اساس مفاهیم و سیستم جدید رتبه‌بندی گوگل را فراهم نموده و نتایج بهتری را ارائه می‌دهد. برای مثال هنگامی که وب‌سایت HubSpot برای اولین بار از تکنیک Pillar Cluster استفاده کرد، نتایج خیره‌کننده‌ای در بهبود جایگاه صفحات خود به دست آورد.

شما می‌توانید با استفاده از این تکنیک کانتنت خود را مطابق با هدف جستجوی کاربر ایجاد کنید. بدین ترتیب به گوگل نشان خواهید داد که منبعی مطمئن و مفید در زمینه مورد نظر کاربران هستید. همچنین گوگل از طریق لینک‌های داخلی میان صفحه پیلار و صفحات کلاستر، ساختار وب‌سایت را بهتر درک کرده و رابطه بین آن‌ها را به درستی تشخیص می‌دهد. در این صورت گوگل صفحات شما را در نتایج جستجو در رتبه‌ای بالاتر از رقبا نشان خواهد داد.

بهبود تجربه کاربری

صفحات پیلار و کلاسترهای مرتبط با آنها باعث ‌می‌شوند که کاربران اطلاعات کافی درباره موضوع  مورد نظرشان را در سایت شما پیدا کنند. این امر تجربه کاربری (User Experience) یک سایت را تا حدود قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

با ایجاد محتوای جذاب و مفید به راحتی بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کنید که به صفحات دیگر رفته و اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. این امر باعث می‌شود که کاربران با وب‌سایت ارتباط بیشتری داشته و به مشتریانی وفادار تبدیل گردند. همچنین با استفاده از المان‌های طراحی و فرمت‌بندی مناسب می‌توانید کانتنت خود را خواناتر و قابل فهم‌تر نمایید. برای مثال در متن از پاراگراف‌های کوتاه، علائم نگارشی، عناوین و زیرعنوان‌های قابل فهم، تصاویر باکیفیت و مرتبط، ویدیوهای مفید، جداول و نمودارهای دقیق استفاده کنید.

افزایش اعتماد و اعتبار سایت

تولید محتوای جامع درباره یک موضوع مشخص و وجود آپشن‌های زیاد برای یافتن پاسخ دقیق در کلاسترها، نتایجی فراتر از قواعد سئو به همراه خواهد داشت. در واقع اگر در وب‌سایت خود محتواهای غنی و ارزشمند داشته باشید، بازدیدکنندگان به وب‌سایت شما به چشم یک منبع و مرجع قابل اعتماد نگاه می‌کنند. ساختار Pillar و Cluster یک تکنیک بسیار خوب برای وب‌سایت‌های آموزشی است.

با تولید مقالات جامع در رابطه با یک موضوع خاص می‌توانید تمام جنبه‌های آن را پوشش دهید. این امر باعث افزایش اعتماد کاربران به شما می‌شود. همچنین با محتوای جامع و کامل می‌توانید برند خود را در بازار معرفی کرده و نسبت به رقبا تمایز ایجاد کنید.

کاهش نرخ پرش

یکی دیگر از مزایای استفاده از استراتژی تولید محتوای خوشه‌ای، کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate است. این نرخ به درصد بازدیدکنندگانی اشاره دارد که پس از ورود به یک صفحه وب، بدون تعامل یا کلیک روی لینکی آن مکان را ترک می‌کنند. در واقع نرخ پرش میزان علاقه کاربران به صفحات یک سایت را نشان می‌دهد. شما می‌تواند با استفاده از استراتژی مورد بحث نرخ پرش خود را کاهش دهید.

در صورتی که محتوای جذاب و مفید ایجاد کنید، بازدیدکنندگان را به صفحات دیگر خود هدایت کرده و زمان حضور آن‌ها در وب‌سایت را افزایش می‌دهید. در حقیقت کاربران با فروشگاه یا وبلاگ شما ارتباط بیشتری برقرار کرده  به کاربران دائمی شما تبدیل می‌شوند. 

افزایش ترافیک ارگانیک و کلمات کلیدی

ترافیک ارگانیک به بازدیدکنندگانی گفته می‌شود که به صورت طبیعی و بدون نیاز به پرداخت هزینه تبلیغات به سایت شما می‌آیند. تولید محتوای جذاب و بهینه‌سازی سایت باعث افزایش تعامل کاربران در سایت می‌شود.

همچنین هنگامی که برای موضوعات مرتبط با یک کانسپت خاص محتوا تولید کنید، تعداد کلمات کلیدی بیشتری را برای هر کدام از آن‌ها به کار می‌برید. این عامل باعث می‌شود که کاربر با سرچ هر کلمه‌ای، شما را در میان نتایج برتر گوگل پیدا نموده و به اطلاعات مفیدی در آن زمینه دست یابد. در نتیجه این عامل موجب افزایش قابل توجه ترافیک ارگانیک سایت خواهد شد.   

افزایش فروش فروشگاه‌های اینترنتی

صفحه‌های Pillar در تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران بسیار موثر هستند. تیم‌های فروش و پشتیبانی یک کسب‌وکار اینترنتی به راحتی می‌توانند از این صفحات برای پاسخگویی به سوالات کاربران و هدایت آن‌ها به صفحات خرید استفاده کنند.

توضیح مدل تولید محتوای خوشه‌ای با یک مثال از وبسایت پونه مدیا

برای اینکه بهتر متوجه شوید که پیلار و کلاستر چیست از یک مثال ساده در سایت پونه مدیا استفاده کرده‌ایم. در اینجا ما مقاله بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل و انواع کانتنت مارکتینگ در نظر گرفته‌ایم. با مراجعه به این صفحه درمی‌یابید که مقالات متعددی در این دسته‌بندی وجود دارند.

این مقاله به دلیل ارائه توضیحات کلی درباره بازاریابی محتوا یک پیلار به حساب می‌آید. در مقابل، مقالاتی که از این صفحه به آن‌ها لینک داده شده است، همگی کلاستر مرتبط با موضوع مورد اشاره هستند. در این خوشه‌ها با جزئیات بیشتر به موضوع بازاریابی محتوایی پرداخته شده است.

بدین ترتیب می‌توان بسیاری از صفحات دسته‌بندی یا صفحات مرتبط با یک موضوع مهم و گسترده را به یک Pillar تبدیل کرد. البته به یاد داشته باشید که پیلارها نیز می‌توانند کلاستر سطوح بالاتر باشند. برای مثال مقاله بازاریابی محتوا چیست مورد بحث می‌تواند کلاستری برای موضوع سئو محتوا چیست باشد.

اگر به ساختار صفحات سایت خود با دید گسترده‌تری نگاه کنید، می‌توانید تعداد زیادی پیلار و کلاستر به وجود آورید. این ساختار خوشه‌ای یک زیربنای مستحکم را برای کسب‌وکار آنلاین شما به وجود می‌آورد.

چگونه ساختار پیلار و کلاستر را در سایت خود پیاده کنیم؟

پیاده‌سازی ساختار پیلار و کلاستر به طور یکسان برای تمام وب‌سایت‌ها قابل اجرا نیست. در واقع برای اجرای مدل تولید محتوای خوشه‌ای در هر وب‌سایت به یک برنامه‌ریزی و تقویم محتوایی دقیق نیاز است. در کل، ساختار Pillar and Cluster با کنار هم قرار دادن چند بخش مهم موجب استحکام‌بخشی زیربنای هر سایت می‌شود:

  • ستون یا شاخه اصلی: برای ایجاد ستون یا پیلار باید موضوعات جامع و کاربردی را برگزیده و به بررسی همه جوانب آن‌ها پرداخت. برای مثال صفحه‌های دسته‌بندی، صفحه‌های پربازدید، لندینگ‌های مهم، تگ‌ها و برچسب‌ها قابلیت تبدیل شدن به Pillar را دارند.
  • خوشه‌های کمکی: خوشه‌های کمکی یا همان کلاسترها حاوی اطلاعات تخصصی‌تر و مرتبط با موضوع شرح داده شده در شاخه اصلی هستند. برای مثال برای صفحه پیلار مانیتور گیمینگ صفحه مانیتور گیمینگ شیائومی یک کلاستر محسوب می‌شوند. محتوای کمکی مانند مقاله «در زمان خرید یک مانیتور گیمینگ چه مشخصات و ویژگی‌هایی را در نظر بگیریم؟» نیز می‌تواند یکی دیگر از کلاسترهای این پیلار باشد.
  • کلمه کلیدی هدف: بسیار مهم است که در محتوای اصلی یک کلمه کلیدی پرسرچ و ارزشمند را انتخاب کنید. برای مثال در یک فروشگاه اینترنتی فروش کامپیوتر، کلمه کلیدی مانیتور گیمینگ جستجوی زیادی دارد. اما نباید کلمات کلیدی مرتبط و مفید برای کاربران را تنها به دلیل جستجوی پایین آن‌ها نادیده گرفت. برای نمونه عبارت «بهترین کانفیگ برای مانیتور گیمینگ» با وجود اینکه جستجوی زیادی ندارد، اما به طور قطع یکی از سوالات مهم خریداران مانیتور است.
  • لینک‌سازی دوطرفه: برای تکمیل ساختار محتوایی ستون و خوشه به لینک‌سازی دوطرفه با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط نیاز است. در صورتی که لینک‌سازی دقیق و اصولی انجام شود، کاربران و ربات‌های گوگل ارتباط بین صفحات را بهتر درک می‌کنند. همچنین آن‌ها محتوای مرتبط با موضوع اصلی و محتوای صفحه‌های کمکی را به راحتی در سایت می‌یابند.

 صفحه ستون و لینک های داخلی

آشنایی با عوامل تاثیر گذار در جستجو و ارتباط آن با محتوای پیلار کلاستر

5 فاکتور موثر در جستجوی کاربران وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توان محتواهای موثر تولید کرد. بدین ترتیب می‌توان کاربران خاص را به کسب‌وکار خود جذب نموده و تعداد بازدیدکنندگان هر صفحه را افزایش داد. در ادامه به بررسی عوامل تاثیرگذار در جستجو و ارتباط آن‌ها با محتوای پیلار کلاستر خواهیم پرداخت:

  • Search Queries: این بخش به عبارتی اشاره دارد که کاربران جستجو می‌کنند و کلمه کلیدی هم در میان آن در نظر گرفته می‌شود. در موتورهای جستجو عبارت مورد اشاره با روش‌های مختلف و بر اساس معیارهای الگوریتم‌های جستجو از یکدیگر جدا می‌گردند.
  • Search Sequences: یک کاربر ممکن است که برای رسیدن به نتیجه دلخواه چندین بار عبارت‌های مختلف را جستجو کند. به مجموعه این جستجوها Search Sequences یا دنباله‌های جستجو می‌گویند.
  • Location: هنگامی که کاربر از یک مکان خاص جستجوی خود را انجام می‌دهد یا در عبارت مورد جستجو از نام مکانی استفاده می‌کند، یک فیلتر روی نتایج سرچ بر اساس مکان کاربر اعمال می‌شود. شما می‌توانید با تولید محتوا روی یک موقعیت مکانی، این قبیل کاربران را به سمت مقاله Pillar خود جذب نمایید.
  • Device: گوگل یک فیلتر بر اساس نوع دستگاه مورد استفاده کاربر در هنگام جستجو روی نتایج ایجاد کند. با این وجود احتمال دارد که بسیاری از نتایج برای نمایش در دستگاه‌های مختلف مناسب نباشند. با توجه به این نکته باید بخشی از مقاله را به خواندن سریع و خلاصه موبایلی اختصاص داد. این امر باعث می‌شود که کاربر سریع‌تر به پاسخ‌های خود رسیده و به مطالعه ادامه مقاله ترغیب شود.
  • Time: به‌روزرسانی مقالات طبق فصل و زمان جاری بسیار مهم است. برای مثال، فروشگاه‌های اینترنتی پوشاک می‌توانند لباس‌های فصلی جدید خود را بر اساس فصلی که در آن قرار دارند، در مقالات پیلار معرفی کنند. برای معرفی لباس‌ها و اکسسوری‌هایی که با محصولات موجود در Pillar ست می‌شوند، کلاسترها بهترین هستند.

سه نمونه موفق پیلار کلاستر با توضیحات کامل

اگر به وبلاگ سایت پونه مدیا مراجعه کنید، احتمالا صفحه دسته‌بندی الگوریتم‌های گوگل را دیده‌اید. محتوای موجود در این صفحه یک نمونه عملی موفق از ساختار پیلار کلاستر است که می‌توانید برای یادگیری دقیق‌تر این ساختار محتوایی از آن کمک بگیرید.

به طور قطع می‌دانید که تعداد الگوریتم‌های گوگل زیاد است. بنابراین اگر بخواهیم مشخصات و قوانین تمام الگوریتم‌ها را در یک محتوا بگنجانیم، به بیش از ده هزار کلمه نیاز داریم! اینجا است که باید بدانیم ساختار پیلار و کلاستر چیست و بتوانیم از آن استفاده کنیم.

در این موضوع، عبارت کلیدی الگوریتم‌های گوگل نقش پیلار را بازی می‌کند که در محتوای آن به تمام الگوریتم‌ها بدون شرح جزئیاتشان اشاره شده است. الگوریتم پنگوئن، هاوک hawk گوگل، کبوتر، برت BERT، رنک برین RankBrain، کافئین و غیره در قالب مقالات مجزا به عنوان کلاستر هستند. از محتوای ستون یعنی الگوریتم‌های گوگل به این کلاسترها لینک داخلی داده شده است. همچنین در هر کدام از مقالات کلاستر (برای مثال مقاله الگوریتم رنک برین و غیره) نیز به مقاله Pillar لینک داده شده است.

همچنین صفحه آموزش سئو موجود در وب‌سایت پونه مدیا به عنوان Pillar و مقالات سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری، سئو خارجی و غیره به عنوان کلاستر در نظر گرفته می‌شوند. یکی دیگر از نمونه‌های موفق پیلار کلاستر موجود در این وب‌سایت، مقاله انواع کلمات کلیدی سئو است. این مقاله به عنوان پیلار طراحی شده است، در حالی که مقالات دسته کردن کلمات کلیدی، کلمات کلیدی طولانی، آنالیز کلمات کلیدی و غیره نقش کلاستر را بازی می‌کنند. در دو نمونه آخر نیز کلاسترها از محتوای ستون خود لینک داخلی دریافت کرده‌اند. همچنین هر یک از کلاسترها هم به مقاله ستون خود لینک دارند.

سخن پایانی

از آنجایی که تعداد الگوریتم‌های جدید گوگل روز به روز در حال افزایش هستند، تدوین یک استراتژی تولید محتوای حرفه‌ای و هدفمند اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است. این امر در دستیابی به جایگاه‌های برتر در میان موتورهای جستجو موثر است. در راستای رسیدن به این هدف، ساختار تولید محتوای خوشه‌ای یا تاپیک کلاستر یک تکنیک بسیار کارآمد محسوب می‌شود. در واقع این ساختار به شما کمک خواهد کرد که در زمان سریع‌تری به نتایج دلخواه خود در بهینه‌سازی سایت برسید.

در این مطلب تمام نکات قابل توجهی که باید پیرامون موضوع پیلار و کلاستر چیست بدانید، آورده شده است. همچنین اصول پیاده‌سازی درست این ساختار آموزش داده شده است. پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تمایل به استفاده از ساختار تاپیک کلاستر، نکات مطرح شده را با دقت مطالعه بفرمایید. در نهایت بهترین استراتژی Pillar and Cluster را برای وب‌سایت خود ایجاد کنید.

5 از 5