با ما در ارتباط باشید: 0314566
مدت زمان مطالعه: 16 دقیقه
کانتنت هاب (Content Hub) چیست؟ فواید و تاثیرات آن بر سئو

برای تمام افرادی که در حوزه وب و اینترنت فعالیت می‌کنند، بازاریابی دیجیتالی و افزایش ترافیک سایت موضوع بسیار مهم است. قسمت قابل توجهی از بازاریابی دیجیتالی به بازاریابی محتوایی مربوط می‌شود. ممکن است که شما به عنوان یک وبمستر یا صاحب کسب‌وکار اینترنتی از انتشار مضامین متعدد در سایتتان خوشحال باشید. اما حقیقت این است که محتوایی که منجر به جذب کاربر و افزایش ترافیک سایت نشود، هیچ ارزشی ندارد. اینجا است که مفهوم کانتنت هاب (Content Hub) یا مرکز محتوا اهمیت پیدا می‌کند. برای درک اهمیت این موضوع و تاثیرات آن بر سئو با پونه مدیا همراه باشید.

کانتنت هاب (Content Hub) چیست؟

مرکز محتوا به مجموعه‌ای از مطالب مرتبط با یکدیگر درباره یک موضوع خاص گفته می‌شود. این مجموعه شامل صفحه هاب (اصلی) و صفحات فرعی مرتبط است. در واقع صفحه اصلی زمینه مناسبی را برای جمع کردن صفحات فرعی حول یک موضوع اصلی فراهم می‌کند.
برای مثال فرض کنید که می‌خواهیم یک کانتنت هاب در مورد بازاریابی دیجیتالی تشکیل دهیم. در این صورت باید در صفحه مرکزی به موضوعاتی مانند بازاریابی دیجیتالی چیست، چرا اهمیت دارد و انواع اصلی کانال‌های بازاریابی دیجیتالی بپردازیم. سپس می‌توانیم چند صفحه فرعی داشته باشیم که هر یک به طور دقیق‌تر و جزئی‌تر درباره موضوعات فرعی و مهم حول بازاریابی دیجیتالی توضیح می‌دهند. از جمله این موضوعات فرعی می‌توان به PPC، SEO، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و غیره اشاره کرد.

کانتنت هاب (Content Hub) چیست؟

انواع کانتنت هاب چیست

هاب محتوا در قالب‌ها و طرح‌بندی‌های مختلف ارائه می‌شوند. این شیوه‌های ارائه با این هدف ایجاد می‌گردند که دسترسی کاربران را به مضامین مناسب و کاربردی حول یک موضوع خاص آسان‌تر کنند. این عمل سایت را نیز کاربرپسند خواهد کرد. در ادامه کاربردی‌ترین روش‌های ایجاد Content Hub را معرفی کرده‌ایم.

  • مدل Hub-and-Spoke

    یکی از رایج‌ترین سبک‌های ایجاد مرکز محتوا مدل Hub-and-Spoke (هاب و گفتار) است. به این مدل خوشه‌های موضوعی نیز می‌گویند. این ساختار چرخ مانند بر یک صفحه پیلار تکیه دارد که به عنوان صفحه ستون یا هاب نیز شناخته می‌شوند. این صفحه به صفحات فرعی پیوند خورده و آن‌ها اطلاعات جزئی‌تری درباره موضوع ستون ارائه می‌دهند. این مدل یک روش متداول برای سازماندهی خوشه‌های موضوعی (پیلار کلاسترینگ) است.
    این ساختار به ویژه برای محتواهای همیشه سبز کاربردی است. صفحات ستون یک نمای کلی از کلمه کلیدی اصلی و با اهمیت در سئو سایت را عرضه می‌کنند که به مرور زمان تغییر نخواهد کرد. سپس صفحات کلاستر می‌توانند کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار داده، به سوالات متداول پاسخ دهند یا یک موضوع خاص را عمیق‌تر بررسی نمایند.

    مدل Hub-and-Spoke

  • کتابخانه محتوا

    کتابخانه‌های محتوا برخلاف سایر انواع Content Hub می‌توانند بر بیش از یک موضوع اصلی تمرکز کنند. کتابخانه‌ها می‌توانند دسته‌ها یا موضوعات مرتبط با یک موضوع را در یک صفحه با مدل اسکرولی یا فهرست محتواهای فرعی ارائه دهند.
    برای مثال بانک آمریکا دارای یک زیر دامنه به نام Better Money Habits است که کانتنت‌های مختلف درباره روش‌های گوناگون مدیریت پول مانند وام‌های مسکن یا اصلاح امتیازات اعتباری را در آن قرار می‌دهد. این مدل نیز مانند مدل Hub-and-Spoke از یک صفحه ستونی برای هر موضوع سطح بالا استفاده می‌کند. با این وجود، شیوه‌های ناوبری موجود در این ساختار، امکان بررسی عمیق‌تر موضوعات فرعی در هر صفحه ستون را فراهم می‌نمایند.

    کتابخانه محتوا

  • دروازه موضوع

    دروازه‌های موضوعی نسخه پیشرفته‌تری از کتابخانه‌های محتوا هستند که تنها بر یک موضوع اصلی تمرکز دارند. این ساختار با یک صفحه شامل مرور کلی بر موضوع ثابت شروع می‌شود که خلاصه سطح بالایی از موضوع مورد نظر را ارائه می‌دهد. این صفحه حاوی پیوندهایی به اطلاعات اضافی و عمیق درباره موضوعات فرعی مرتبط است. این پیوندها به شکل پیوندهای درون متنی یا پیوندهای موجود در یک فهرست هستند.
    سایت‌های ویکی پدیا و ویکی هو دو نمونه از سایت‌هایی هستند که از ساختار محتوایی Topic Gateway استفاده می‌کنند. هر صفحه از این سایت‌ها روی موضوع خاصی تمرکز دارند، اما پیوندهایی به صفحات مرتبط با اطلاعات دقیق‌تر ارائه می‌دهند. دامنه محتوایی که این مدل ارائه می‌نماید، بسیار متفاوت از سایر ساختارهای محتوایی است.

    دروازه موضوع

  • پایگاه داده محتوا

    هاب‌هایی که از تعداد زیادی کانتنت تشکیل شده‌اند، اغلب از پایگاه داده محتوا برای سازماندهی آن‌ها استفاده می‌کنند. این کانتنت‌ها می‌توانند شامل تصاویر، مقالات، اینفوگرافیک‌ها، فایل‌های دانلودی، ویدیوها، واژه‌نامه‌ها یا فهرست‌ها باشند.
    پایگاه‌های داده محتوا برخلاف سایر مدل‌های کانتنت هاب (Content Hub) برای مرتب‌سازی و سازماندهی محتوا از طبقه‌بندی و استراتژی‌های طبقه‌بندی استفاده می‌کنند. کاربران با استفاده از فیلترها و قابلیت‌های جستجو می‌توانند به سرعت کتابخانه‌های بزرگ را مرور کرده و کانتنت مورد نیاز خود را بیابند.
    سایت‌های حاوی مضامین چندرسانه‌ای متعدد اغلب از پایگاه‌های داده محتوا استفاده می‌کنند. کاربران از طریق اعمال فیلتر در مورد موضوعات، تاریخ‌ها و قالب‌های نتایج موتور جستجو تعداد زیادی از گزینه‌ها را مرتب می‌نمایند. بدین ترتیب کاربران خیلی سریع به مضامین مرتبط‌تر با نیازهای خود دست می‌یابند.

    پایگاه داده محتوا

  • ماتریس موضوع

    ایجاد یک هاب ماتریس موضوعی موفق به ساختار پوشه و URL استراتژیک و سازگار متکی است. ماتریس موضوع مانند مدل Hub-and-Spoke با یک صفحه ستونی (اختصاص داده شده به یک موضوع همیشه سبز) شروع می‌شود. این موضوع به چندین زیرصفحه تقسیم می‌گردد که ساختار URL مشابه موضوع ستون و یک زیر پوشه را حفظ می‌کنند. به دو لینک زیر دقت بفرمایید:
    صفحه ستون: www.yoursite.com/blog/Ford-F1
    صفحه فرعی: www.yoursitename.com/blog/Ford-F1/towing-tips
    ماتریس‌های موضوعی از طریق قالب‌های محتوا مشخص می‌شوند. این ساختار برای هاب‌های دارای تعداد زیادی کانتنت و انواع صفحات مشابه ارزشمند است. استفاده از یک قالب محتوای استاندارد به شما این امکان را می‌دهد که دسته‌های بزرگی از کانتنت‌ قالب‌بندی شده مشابه را ایجاد کنید. این شیوه ساختاردهی نسبت به سفارشی کردن هر صفحه به صورت جداگانه به تلاش و زمان کمتری نیاز دارد.

    ماتریس موضوع

مزایای هاب محتوا

مرکز محتوا چیزی بیشتر از مکانی برای نگهداری آسان و مشاهده اطلاعات زیاد درباره یک موضوع ارائه می‌دهد. Content Hub علاوه بر اینکه بر سئو و استراتژی بازاریابی محتوا تاثیر دارد، مزایای دیگری نیز به دنبال دارد:
• دیده شدن بیشتر نام برند: کانتنت باکیفیت، سازمان یافته و معتبر می‌تواند موتورهای جستجو را جذب کند. این امر موجب بهبود رتبه‌بندی صفحه و افزایش ترافیک، اشتراک‌گذاری‌ها و تعداد کاربران خواهد شد.
• تشویق کاربران به تعامل بیشتر: اتصال اطلاعات متعدد با پیوندهای داخلی یا تابلوهای راهنما CTA امکان پیمایش آسان آن‌ها را فراهم می‌کند. این ویژگی کاربران را تشویق می‌نماید که به کاوش خود در سایت ادامه دهند.
• ارتقا اعتبار سایت: از آنجایی که همه صفحات در SERP رتبه‌بندی می‌شوند، ارزش سئو از طریق صفحات اصلی منتقل می‌گردد. موتورهای جستجو نیز موجب ارتقا اعتبار سایت خواهند شد.
• بهبود تجربه کاربری: کاربران راحت‌تر می‌توانند کانتنت مورد نیاز خود را پیدا کنند.
• افزایش آگاهی و وفاداری به برند: مرکز محتوا ابزاری ارزشمند است که می‌توانید از آن برای نشان دادن تخصص رهبری فکری خود استفاده کنید. با افزایش رتبه و ترافیک سایت، برند شما در حوزه کاری خود قابل مشاهده‌تر و متمایزتر می‌شود.

مزایای هاب محتوا

سه نمونه از مرکز محتوا

یکی از بهترین نمونه‌های کانتنت هاب (Content Hub) توسط ردبول ارائه شده است. دلیل متمایز بودن این نمونه نسبت به دیگران این است که وب‌سایت اصلی ردبول مرکز محتوا است. در صفحه اصلی این شرکت رویدادها، داستان‌ها، ویدیوها، ابتکارات و غیره ارائه می‌شود. کانتنت مجله ردبولتن نیز با باقی مضامین ترکیب شده است. علاوه بر فرمت‌های محتوا، همه چیز را می‌توان بر اساس موضوع فیلتر کرد.
این سایت بیش از 7 میلیون بازدیدکننده دارد. همچنین به منظور افزایش عملکرد جستجوی ارگانیک ردبول، بالغ بر 78100 وب‌سایت پیوندهایی را به محتوای Red Bull نمایش می‌دهند. این امر موجب ایجاد ترافیک ارگانیک از بیش از 3 میلیون کلمه کلیدی شده است.
یکی دیگر از نمونه‌های بی‌نظیر مرکز محتوا، Lowe’s DIY Projects and Ideas است. این کانتنت هاب حاوی تعداد زیادی مقالات نحوه کار، راهنمای خرید، کانتنت‌های آموزشی و همچنین کتابخانه‌هایی از محاسبه‌ گرها، فیلم‌ها و ابزارها است. این سایت در 41 حوزه موضوعی از حمام گرفته تا عایق‌کاری مقالات "چگونگی" مرتبط، راهنمای خرید، صفحات ایده و طیف وسیعی از محاسبه‌ کننده‌ها را ارائه می‌دهد. این content hub برای افزایش عملکرد جستجوی ارگانیک سایت Lowe بیش از 22700 بک‌لینک از بالغ بر 3600 وب‌سایت دیگر ایجاد کرده است.
فضاهای نرم‌افزاری و فناوری شامل نمونه‌های بیشتری از کانتنت‌ هاب‌های عالی هستند. این نمونه‌ها تمایل دارند که فرمت‌های محتوایی فراتر از پست‌ها و مقالات ارائه دهند. برای مثال Https://magento.com/resources شامل 21 موضوع است. این موضوعات فرمت‌های متنوعی از جمله گزارش‌های تحلیلی، مقالات، کتب الکترونیکی، راهنماها، صفحات اطلاعاتی، اینفوگرافیک‌ها، ویدیوها و وبینارها را ارائه می‌دهد. در واقع Magento’s library از بیش از 9000 کلمه کلیدی ترافیک ایجاد کرده و از بیش از 1300 وب‌سایت دیگر بک‌لینک دریافت کرده است.

سه نمونه از مرکز محتوا

چگونه یک هاب محتوا ایجاد کنیم

برای ایجاد یک Content Hub موفق باید یک رویکرد استراتژیک اتخاذ کنید که بر ارائه ارزش به مخاطبان جامعه هدف شما تمرکز داشته باشد. در ادامه چند مرحله شرح داده شده است که باید آن‌ها را هنگام ایجاد کانتنت هاب آن‌ها دنبال نمایید.

مرحله 1: یک استراتژی محتوا ایجاد کنید

پس از شناسایی مخاطبان هدف زمان آن می‌رسد که استراتژی محتوای خود را تعریف کنید. در این مرحله باید مشخص نمایید که چه موضوعاتی را پوشش خواهید داد و چگونه می‌خواهید به آن‌ها نزدیک شوید. آیا روی کانتنت‌های همیشه سبز تمرکز خواهید کرد یا روی رویدادهای جاری؟ آیا قصد استفاده از فرمت خاصی مانند ویدیو یا اینفوگرافیک را دارید؟ پیدا کردن مبحث اصلی هاب برای صفحه ستون و مباحث فرعی برای صفحات کلاستر نیز از دیگر اقدامات این مرحله است.
در هنگام ایجاد یک Content Hub، تعریف استراتژی محتوا به شما کمک می‌نماید که یک تجربه محتوایی ثابت و جذاب برای مخاطبان خود به وجود آورید.

مرحله 1: یک استراتژی محتوا ایجاد کنید

مرحله 2: طوفان فکری و ایجاد محتوا

در این مرحله باید با موضوعات مختلفی که در هاب گنجانده خواهند شد، یک طوفان فکری به راه اندازید. نکته کلیدی در این مرحله این است که هر موضوع باید به اندازه کافی گسترده بوده و شامل چندین موضوع فرعی باشد. البته گستردگی موضوع نباید به حدی باشد که کاربر برای پیدا کردن صفحه مورد نظر خود مجبور به کلیک کردن روی صفحات متعدد شود. در واقع هدف ایجاد ساختاری است که هر صفحه را بتوان تنها با چند کلیک پیدا کرد.
استراتژی کانتنت هاب (Content Hub) اتخاذ شده باید با محصولات یا خدمات شما هماهنگ باشد. با این وجود، نباید خیلی روی فروش تاکید داشت. برای مثال مرکز محتوای Https://www.makeup.com/L’Oreal’s تماما درباره مضامین آموزشی است. این کانتنت به مخاطبان کمک می‌کند که آرایش خود را انجام دهند. همچنین کانتنت هاب Https://www.lowes.com/diy-projects-and-ideas حاوی مضامین مفید مختلفی برای بهبود وضعیت خانه و خانه‌داری است.
در این مرحله از یک برنامه مناسب برای تولید مضمون صفحه اصلی و صفحات فرعی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هدف از ایجاد یک هاب کانتنت علاوه بر ایجاد دسته‌بندی مناسب و محتوای کاربرپسند، فروش و بازاریابی است. بنابراین باید از بازاریابی محتوایی به نحو احسن در نگارش کانتنت‌های خود بهره ببرید.

مرحله 2: طوفان فکری و ایجاد محتوا

مرحله 3: افزایش وضوح با توزیع

مرکز محتوا زمانی ارزشمند است که توسط کاربران دیده شده و ترافیک و فروش بیشتر برای سایت به ارمغان آورد. لذا نباید از هیچ تلاشی برای کمک به بیشتر و سریع‌تر دیده شدن کانتنت‌ها و صفحات هاب دریغ کرد. برخی از روش‌های کمک به ایندکس شدن صفحات سایت و جذب ورودی بیشتر به آن‌ها عبارتند از:
• ایجاد بک‌لینک‌های دستی
• حضور در شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک گذاری کانتنت‌ها
• ساخت لینک داخلی برای صفحات تازه منتشر شده از کانتنت‌های قدیمی و دارای ورودی
به یاد داشته باشید که Content Hub مانند وبلاگ به پشتیبانی و تبلیغ مستمر نیاز دارد.

مرحله 3: افزایش وضوح با توزیع 

مرحله 4: ردیابی عملکرد هاب محتوا

کلید دستیابی به ترافیک بالا و معیارهای عملکرد مثبت، نظارت مستمر بر بخش کانتنت سایت و به‌روزرسانی منظم است. بررسی عملکرد هاب بینشی درباره موارد زیر ارائه می‌دهد:
• چه چیزی باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود؟
• کدام کانتنت باعث از دست رفتن ترافیک می‌شود؟
• کدام کانتنت می‌تواند برای بهبود تجربه کاربری به‌روز‌رسانی شود؟
برخی معیارهای قابل توجه برای ردیابی عملکرد کانتنت هاب (Content Hub) عبارتند از جلسات شما، نرخ پرش و تعداد بک‌لینک‌ها. همچنین تعداد کلمات کلیدی که صفحات سایت برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌شوند نیز یکی دیگر از معیارهای بررسی عملکرد هاب است.
هر چقدر هاب شما دقیق‌تر و بهینه‌تر بوده و از پشتیبانی اضافی برخوردار باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن توسط موتورهای جستجو خواهد داشت. این امر موجب نگه داشتن طولانی‌تر کاربران در سایت شما می‌شود.

مرحله 4: ردیابی عملکرد هاب محتوا

قرار دادن همه قطعات با هم

هنگامی که صحبت از ایجاد کانتنت هاب برای یک سایت می‌شود، تجربه کاربری یک موضوع بسیار مهم است. برای اینکه واقعا به بازدیدکنندگان سایت خود کمک کنید، هاب را باید به گونه‌ای طراحی و ساختاربندی نمایید که درک آن آسان باشد. همچنین قطعات مرکز محتوا را باید به شکلی در کنار یکدیگر قرار داده و پیوند داد که به راحتی قابل پیمایش باشند. بدین ترتیب کاربران می‌توانند دقیقا آنچه به دنبال آن هستند را تنها با چند کلیک بیابند. در این خصوص استفاده از نرم‌افزار نقشه‌برداری ذهنی برای تجسم نحوه ارتباط همه صفحات به یکدیگر می‌تواند برای شما مفید باشد.
Content Hub چیزی فراتر از یک مجموعه از پست‌های وبلاگ مرتبط است. این مراکز چارچوب‌های استراتژیکی به شمار می‌روند که با هدف ارائه پاسخ، تشویق تعامل و ایجاد قدرت در چشم موتورهای جستجو طراحی شده‌اند.

قرار دادن همه قطعات با هم

5 از 5