با ما در ارتباط باشید: 0314566
مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه
بک لینک چیست
backlink

Backlink یا بک لینک چیست؟

بک‌ لینک‌ ها لینک‌هایی هستند که از سایت های دیگر به سایت شما زده می شوند. در دنیای سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو)، این لینک‌ها مانند رأی‌هایی هستند که از سوی سایت‌های دیگر به اعتبار شما داده می‌شود. هرچه تعداد بک‌ لینک‌های باکیفیت بیشتری داشته باشید، احتمال داشتن رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجوی گوگل برای شما وجود دارد.

 

چرا بک‌ لینک‌ها مهم هستند؟

بک‌ لینک‌ ها در سئو به بهبود رتبه‌بندی شما کمک می‌کنند، زیرا موتورهای جستجو کیفیت و کمیت لینک‌ها را به‌عنوان نشانه‌ای از اعتبار و اعتماد از سوی سایر وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرند.

بنابراین، هرچه بک‌ لینک‌های بیشتری داشته باشید، احتمال بالاتری وجود دارد که برای کلمات کلیدی جستجو شده، رتبه بالاتری کسب کنید. البته همیشه این‌گونه نیست و عوامل دیگری مانند سئو داخلی و سرعت صفحه نیز تأثیرگذار هستند. ساخت بک‌ لینک همچنین باعث می‌شود وب‌ سایت شما راحت‌ تر به‌صورت آنلاین پیدا شود و بهبود دیده شدن را به همراه دارد.

چرا بک لینک ها مهم هستند

1- پیدا شدن سریع تر سایت شما توسط گوگل 

موتورهای جستجو با بررسی صفحاتی که قبلاً خزش کرده‌اند، محتوای جدیدی برای خزش پیدا می‌کنند و به صفحات محبوب بیشتر توجه می‌کنند. با شروع بک‌ لینک‌سازی، موتورهای جستجو ممکن است محتوای شما را سریع‌تر کشف کنند.

2- ایجاد ترافیک ارجاعی

علاوه بر این، بک‌ لینک‌سازی می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را از طریق ترافیک ارجاعی به وب‌سایت شما جذب کند. افرادی که مطالب یک وب‌سایت محبوب را می‌خوانند، ممکن است روی بک‌ لینک‌های شما کلیک کرده و به صفحه مرتبطی هدایت شوند تا اطلاعات بیشتری درباره یک موضوع خاص پیدا کنند.

3- افزایش اعتبار دامنه (Domain Authority)

بک‌لینک‌ها همچنین می‌توانند به افزایش اعتبار دامنه (Domain Authority) شما کمک کنند. اگرچه اعتبار دامنه یک عامل رتبه‌بندی گوگل نیست، بسیاری از ابزارهای سئو از این معیار برای شناسایی راه‌های بهبود استراتژی شما از طریق مقایسه با رقبا استفاده می‌کنند. در نهایت، هرچه اعتبار دامنه شما بالاتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که جایگاه‌های برتر در نتایج جستجو را کسب کنید.

بنابراین، اگرچه اعتبار دامنه یک عامل رتبه‌بندی نیست، استفاده از آن برای اندازه‌گیری پیشرفت‌های شما می‌تواند کمک کند تا بفهمید که آیا تلاش‌های شما در بهبود رتبه‌بندی مؤثر بوده است یا خیر.

4-افزایش آگاهی از برند به‌صورت آنلاین

بک‌لینک‌ها همچنین باعث افزایش آگاهی از برند به‌صورت آنلاین می‌شوند. شرکت‌ها باید همیشه در کمپین‌های آگاهی از برند سرمایه‌گذاری کنند تا با برجسته کردن محصولات و خدمات جدید، مشتریان جدید جذب کنند. با کسب بک‌لینک از وب‌سایت‌های معتبر که ماهانه هزاران بازدیدکننده دارند، می‌توانید آگاهی از برند خود را با دسترسی به بازدیدکنندگان آن وب‌سایت‌ها افزایش دهید. ساخت بک‌ لینک نسبتاً آسان است، اما نیاز به زمان و استراتژی دارد. با این حال، برای ساخت بک‌ لینک برای وب‌سایت خود نیازی نیست که یک متخصص سئو باشید.

کدام نوع بک‌ لینک‌ ها برای سئو ارزشمندتر هستند؟

همه بک‌ لینک‌ها ارزش یکسانی ندارند. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید در نتایج جستجو (SERPs) رتبه بالاتری کسب کنید، بر بک‌ لینک‌های باکیفیت تمرکز کنید.

به بیان دیگر: یک بک‌لینک باکیفیت می‌تواند تأثیر بیشتری نسبت به ۱۰۰۰ بک‌لینک کم‌کیفیت داشته باشد.

بک‌لینک‌های باکیفیت معمولاً دارای ویژگی‌های مشترکی هستند.

ویژگی اول:

آنها از سایت‌های معتبر و دارای اعتبار (Authority) می‌آیند. آیا ترجیح می‌دهید بک‌لینکی از دانشگاه هاروارد دریافت کنید یا از یک وبسایت نامشخص؟ همانطور که مشخص است، گوگل نیز همین دیدگاه را دارد. این مفهوم با نام "اعتبار دامنه" (Domain Authority) شناخته می‌شود. به طور خلاصه، هر چه یک سایت اعتبار بیشتری داشته باشد، می‌تواند از طریق لینک به سایت شما، اعتبار بیشتری منتقل کند. آیا به دست آوردن این لینک‌ها سخت است؟ قطعاً. آیا ارزشش را دارند؟ بدون شک.

ویژگی دوم:

آنها شامل کلمه کلیدی هدف شما در متن لینک (Anchor Text) هستند. به یاد داشته باشید، Anchor Text همان متن قابل مشاهده لینک است. 

 

یک نکته مهم

نباید به طور افراطی از متن لینک‌های غنی از کلمات کلیدی استفاده کنید. در واقع، گوگل یک فیلتر در الگوریتم خود به نام «Google Penguin» دارد. الگوریتم پنگوئن گوگل وبسایت‌هایی که از استراتژی‌های لینک‌سازی سیاه (Black Hat) استفاده می‌کنند را فیلتر می‌کند و به طور خاص بر روی سایت‌هایی که با متن لینک‌های دقیقاً مطابق (Exact Match Anchor Text) بک‌ لینک می‌سازند، تمرکز دارد.

 

ویژگی سوم:

سایتی که به شما لینک می‌دهد باید از نظر موضوعی مرتبط با سایت شما باشد. زمانی که یک وبسایت به وبسایت دیگری لینک می‌دهد، گوگل می‌خواهد ببیند که این دو سایت از نظر موضوعی مرتبط هستند. این موضوع منطقی است اگر به آن فکر کنید: فرض کنید شما مقاله‌ ای درباره‌ی شطرنج منتشر کرده‌اید. در این صورت، گوگل به لینک‌های موجود از سایت‌های مرتبط با شطرنج ، استراتژی شطرنج آموزش یا مسابقات بسیار بیشتر از لینک‌های موجود از سایت‌های مرتبط با ماهیگیری، تک‌چرخ‌سواری و بازاریابی دیجیتال اهمیت می‌دهد.

 

ویژگی چهارم:

لینک باید یک لینک «Dofollow» باشد. گوگل و سایر موتورهای جستجو لینک‌هایی که دارای برچسب «nofollow» هستند را نادیده می‌گیرند. (به عبارت دیگر، لینک‌های nofollow بر روی الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتورهای جستجو تأثیر نمی‌گذارند). خوشبختانه، اکثریت قریب به اتفاق لینک‌های موجود در وب، لینک‌های «dofollow» هستند. و بیشتر لینک‌هایی که دارای برچسب nofollow هستند، به خودی خود ارزش زیادی ندارند.

برای مثال، لینک‌های حاصل از منابع زیر معمولاً nofollow هستند:

 نظرات وبلاگ‌ها

بیانیه‌های مطبوعاتی

تبلیغات پرداختی

این لینک‌ها به هر حال برای سئو چندان مفید نیستند، بنابراین این که آنها nofollow باشند مسئله‌ای بزرگ نیست.

 

ویژگی پنجم:

لینک از دامنه‌ای است که قبلاً به شما لینک نداده است. فرض کنید شما یک لینک از وبسایت A دریافت می‌کنید. عالی است. حالا، فرض کنید وبسایت A دوباره به شما لینک می‌دهد. و دوباره. و دوباره. آیا لینک‌های دوم، سوم و چهارم به اندازه لینک اول قدرتمند هستند؟

خیر. در واقع، لینک‌های از همان وبسایت به مرور زمان کاهش تأثیر دارند.

به عبارت دیگر: معمولاً بهتر است که ۱۰۰ لینک از ۱۰۰ وبسایت مختلف دریافت کنید تا ۱۰۰۰ لینک از یک وبسایت.

در واقع، مطالعه همبستگی رتبه‌بندی موتور جستجو ما نشان داد که تعداد وبسایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند (نه تعداد کل بک‌لینک‌ها) بیشتر از هر عامل دیگری با رتبه‌بندی گوگل همبستگی دارد.

بهترین شیوه‌ها ایجاد دارایی‌های لینک‌پذیر اگر می‌خواهید افراد به وبسایت شما لینک دهند، باید چیزی در سایتتان داشته باشید که ارزش لینک دادن داشته باشد. (که به آن «دارایی‌های لینک‌پذیر» نیز گفته می‌شود).

یک دارایی لینک‌پذیر می‌تواند یک پست وبلاگ، ویدئو، نرم‌افزار، آزمون، نظرسنجی و به طور کلی هر چیزی باشد که مردم بخواهند به آن لینک دهند.

در بیشتر موارد، دارایی لینک‌پذیر شما یک محتوای فوق‌العاده خواهد بود (به همین دلیل است که بهینه‌سازی موتور جستجو و بازاریابی محتوا به شدت با یکدیگر مرتبط هستند).

گوگل از ۲۰۰ سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کند. که بک لینک یکی از آنهاست

  مثالی از یک بک‌ لینک 

فرآیند مرحله به مرحله به این صورت است:

1. پیدا کردن جمع‌بندی‌های لینک در حوزه خود: از جستجوی گوگل با عبارات مانند “«کلمه کلیدی» + «جمع‌بندی لینک»” استفاده کنید.

2. پیشنهاد منبع خود: (به آرامی) پیشنهاد دهید که دارایی لینک‌پذیر شما را به جمع‌بندی لینک اضافه کنند.

3. اگر پست شما مناسب جمع‌بندی آن شخص باشد، لینک باکیفیتی دریافت خواهید کرد. (آنها ممکن است محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارند.)

 

از روش Moving Man استفاده کنید در اینجا فرآیند ۳ مرحله‌ای این روش آورده شده است:

1. ابتدا، وب‌سایت‌ها، منابع یا کسب‌وکارهایی را پیدا کنید که منسوخ شده، برندشان تغییر کرده یا نامشان به تازگی تغییر کرده است.

2. سپس، سایت‌هایی را که هنوز به این منابع منسوخ لینک می‌دهند، شناسایی کنید.

3. در نهایت، به افراد ایمیل بزنید و به آنها اطلاع دهید که به چیزی که قدیمی شده لینک داده‌اند. و شاید بهتر است به شما لینک بدهند که منبع دقیق تر و جدید تری هستید.

 

 

 

 

 

 

 

 

چگونه بک  لینک سازی انجام دهیم ؟

برای لینک بیلدینگ روش های گوناگونی وجود دارد که از آنها می توان به تبادل لینک با دیگر سایتها ، انتشار پست مهمان در سایر وبلاگ ها ، ایجاد وبلاگ و قرار دادن لینک درون آن  و .... نام برد.
اما توجه داشته باشید همه این روش ها نکات خاص خود را دارد، به عنوان مثال شرکت گوگل همیشه تهدید می کند که اگر درون یک وب سایت، جهت بالا بردن سئو، لینکی را خریداری کنید این لینک فاقد اعتبار بوده و وب سایت یا فروشگاه اینترنتی شما هم اسپم حساب می شود. برای اطلاع از روش های لینک سازی پیشنهاد می دهیم به مقاله آموزش ساخت بک لینک را حتما بخوانید. 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

آموزش ساخت بک لینک

نکاتی درباره بک لینک:

• لینکی که درون یک مطلب موجود است مفید تر از لینکی است که در تمام صفحات سایت لینک شده است.
• لینک باید از وب سایت مرتبط باشد و اگر وب سایتی که شما را لینک می کند دارای محتوای مرتبط نباشد کاربردی ندارد.
• لینک های فاقد محتوا ارزش چندانی ندارند مثلا شما با کلماتی مانند "طراحی فروشگاه اینترنتی اصفهان ، فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه آنلاین، طراحی سایت اصفهان" سعی کنید با عبارت هایی همچون " کسب و کار اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی موفق" خود را لینک نمایید .
• ریتم لینک شدن وب سایت خود را به شدت افزایش یا کاهش ندهید . به عنوان مثال اگر در یک هفته 100 لینک دریافت کرده اید در هفته بعدی بین 70 تا 130 لینک دریافت کنید.
• متن لینک از ارزش خارق العاده ای برخوردار است . شما باید با متنی لینک شوید که نیاز دارید در آن عبارت رتبه خوبی درموتور جستجوگر گوگل کسب کنید.
• لینک های داخلی به لینک هایی گفته می شود که از یک وب سایت به خودش داده می شود. این لینک ها هم مانند لینک هایی که سایت های دیگر به شما می دهند از ارزش بالایی برخوردار است. سعی کنید به نحوی کاربر پسند از این تکنیک بهره ببرید.
• لینک شدن در صفحه اصلی سایت جلوه خوبی ندارد. اما در یک مقاله و در یکی از صفحات داخلی سایت بسیار برای گوگل جذابتر است.
• لینک شدن در سایت هایی که محتوای بد و کپی شده دارند لینک خوبی نیست و باید از آن دوری کنید.
• لینک هایی که به صورت مخفی انجام شود تاثیر بد خواهد داشت.

سخن آخر

تعداد بک لینک ها هر چه بیشتر باشد بهتر است البته کیفیت این لینک ها متفاوت بوده و با کیفیت تر باشند تاثیر مثبت تری بر روی رنکینگ و سئو وب سایت خواهند داشت. لینک ها همچنین می توانند اثر منفی بر روی وب سایت داشته باشند و وب سایت شما را متحمل زیان های جدی نمایند. بهتر است بک لینک سازی وب سایت خود را حتما زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت انجام دهید زیرا ممکن است با انجام روش های غلط بک لینک سازی همچون ابزار بک لینک سازی خودکار وب سایت شما جزو مجازات های موتورهای جستجو نظیر گوگل قرار گیرد و سایتی نیز که مجازات شد به سختی از این مرحله خارج می گردد. 

5 از 5
6 سال قبل
نظر
سلام ممنونم از وب سایت خوبتون
با تشکرکوتاه کننده لينک
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
7 سال قبل
نظر
ممنون. بسیار مفید بود.
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند